Apparaat compatibiliteit:

In de moderne tijd van e-commerce en online winkelen, is het retourneren van pakketjes een alledaags aspect geworden voor consumenten over de hele wereld. Of je nu een ongewenst cadeau hebt ontvangen, de verkeerde maat hebt besteld, of een product hebt ontvangen dat niet aan je verwachtingen voldeed, het retourneren van een pakketje kan soms verwarrend lijken. In deze blog leggen we uit hoe je jouw bestelling zo gemakkelijk mogelijk terug stuurt.

Controleer het retourbeleid

Voordat je jouw pakketje kunt versturen of inpakken is het van belang dat je het retourbeleid van de winkel bekijkt waar je hebt besteld. Alle winkels hanteren weer andere regels of acties die jij moet volgen. Kijk goed naar de termijn waarbinnen je een retour kunt aanvragen, de voorwaarden waaraan je product moet voldoen en de beschikbaarheid van gratis retourzendingen.

Wanneer je besluit om een product te retourneren, zorg er dan voor dat het product goed verpakt is. Gebruik indien mogelijk de originele verpakking, samen met eventuele meegeleverde accessoires en documentatie. Op deze manier minimaliseer je het risico op beschadiging tijdens het retourtransport.

Invullen van het retourformulier

Veel winkels en webshops vereisen dat je een retourformulier invult om het proces soepel te laten verlopen. Het retourformulier kun je vaak op de website vinden.

Zorg ervoor dat je alle benodigde gegevens goed invult, zoals je naam, adres, ordernummer en reden van retour. Een duidelijke uitleg van de reden van retour kan het proces versnellen.

Retourneer het pakketje

Na het invullen van het retourformulier, is het tijd om het pakketje terug te sturen. Bekijk dan waar jij je pakket kan inleveren. Controleer of er een retourlabel is bijgevoegd. Er zijn vier mogelijkheden als het aankomt op jouw retourlabel bij het terug sturen van een pakketje:

Ik heb een online code voor retour

Houd deze code bij de hand als jij je pakket gaat afleveren bij een pakketpunt bij jou in de buurt. Nadat deze is gescand en verwerkt wordt deze verder gratis voor jouw verzonden.

Ik heb een papieren retourlabel ontvangen

Na het goed inpakken van jouw retourpakket kan je deze simpelweg op je verzending plakken. Zorg er wel voor dat er geen andere verzendlabels en/of barcodes zichtbaar zijn. Dit kan voor verwarring zorgen in een sorteercentrum.

Ik heb geen verzendlabel maar wel een antwoordnummer

Maak aan de hand van jouw gegevens en het antwoordnummer een verzendlabel aan bij een verzenddienst die jouw pakket behandeld. Dit gaat allemaal kosteloos en wordt verder allemaal verwerkt door het pakketpunt.

Ik heb geen verzendlabel noch antwoordnummer

Als je geen antwoordnummer kunt vinden maar toch je pakket wilt retourneren moet je een verzendlabel kopen. Dit kan bij verschillende verzenddiensten en is een erg gemakkelijk proces. Je hoeft simpelweg alleen jouw gegevens in te vullen en hij kan op de post!

Voor meer informatie over het zelf aanmaken van een verzendlabel lees je verder onder ‘Hoe maak je een verzendlabel aan?

Terugbetaling of vervanging

Zodra de winkel of webshop je retourzending heeft ontvangen en gecontroleerd, zullen ze overgaan tot een terugbetaling of een vervangend product sturen, afhankelijk van jouw voorkeur en hun retourbeleid.

Helpdesk

Ben je opzoek naar meer informatie rondom het retourneren van je Boxstuff bestelling? Lees dan verder op onze pagina retourneren.