Moet je retouretiketten toevoegen aan jouw bestellingen?
Als eigenaar van een klein bedrijf wil je altijd de best mogelijke klantenservice bieden. Een manier om dit te doen is door prepaid (pay-on-use voor jou!) retouretiketten op te nemen in je bestellingen. Hoewel het misschien een detail lijkt dat niet elke klant zal gebruiken of waarderen, kan het aanbieden van prepaid retouretiketten een significante impact hebben op of een klant converteert, hun merkloyaliteit en algehele tevredenheid. Maar is het de moeite waard voor jouw bedrijf? Laten we de voor- en nadelen eens bekijken.
Voordelen van retouretiketten
Gemak voor klanten
Als consument verleidt niets mij om sneller op de afrekenknop te drukken dan “gratis en gemakkelijk retourneren!” omdat ik weet dat zelfs als de bestelling niet is wat ik ervan verwachtte, ik hem probleemloos kan terugsturen.
Door een voorgefrankeerd retouretiket bij te sluiten, hoef je de klant niet te belasten met het afdrukken van het etiket, het betalen van de retourzending en het vinden van een verzenddienst in de buurt. Deze gemaksfactor alleen al verbetert de algehele klantervaring aanzienlijk. Het stelt je klanten gerust dat je om ze geeft en dat je het aankoopproces voor hen zo makkelijk en gemakkelijk mogelijk wilt maken.
Snellere verwerking van retouren + minder fouten
Als klanten een vooraf betaald retouretiket hebben, hoeven ze niet langer contact op te nemen met je klantenservice om een etiket aan te vragen of er zelf een af te drukken (waardoor de kans op fouten in de verzendadressen toeneemt). Als ze zijn zoals de meesten, is dit waarschijnlijk iets wat ze niet snel doen.
Met een retourlabel bij hun bestelling hoeven ze alleen maar dat label op het pakket te plakken en het af te geven bij een verzendlocatie. Hierdoor kun je retourzendingen sneller verwerken en krijgt de klant zijn geld sneller terug of ontvangt hij zijn omgeruilde product sneller.
Voorsprong op je concurrentie
Als eigenaar van een klein bedrijf weet je dat alles wat jou een voordeel geeft ten opzichte van je concurrentie, helpt om meer klanten aan te trekken en jou in de toekomst de voorkeurskeuze te maken. Het aanbieden van vooraf betaalde retouretiketten kan precies dat doen.
Laten we Amazon als voorbeeld nemen. Elk product dat consumenten op Amazon kunnen kopen, kunnen ze waarschijnlijk ook krijgen bij je plaatselijke Target, dierenwinkel of winkelcentrum, maar ze kiezen voor Amazon vanwege de makkelijke en gratis retourzendingen, snelle verzending en natuurlijk het algehele gemak. Alleen al om deze redenen betalen consumenten voor hun Prime-lidmaatschap en winkelen ze bij Amazon. Jouw bedrijf met dit model + jouw unieke producten = niet te stoppen.
Meer tevreden en loyale klanten
Als klanten een naadloze en positieve ervaring hebben met het retourneren van een artikel, is de kans groter dat ze in de toekomst weer bij je zullen winkelen. De volgende keer dat ze aan het winkelen zijn en twijfelen over een aankoop, zullen ze eerder geneigd zijn om op de kassa te drukken omdat ze weten hoe soepel en gemakkelijk retourneren en ruilen is, en op hun beurt zullen ze zeer merkentrouw worden.
Tip: Lees hier ook verder over hoe je moet retourneren.
De nadelen van retouretiketten
Kosten
Je denkt misschien: “Dit kan echt duur worden”, vooral als je veel retourzendingen hebt. Maar met vooraf betaalde retouretiketten wordt het etiket pas in rekening gebracht als het is gescand door de verzenddienst en officieel in gebruik is genomen. Uw enige kosten vooraf zijn dus het afdrukken van de etiketten en ze zijn kosteneffectiever dan u denkt met onze geïntegreerde formulieretiketten.
Klanten kunnen misbruik maken
Een van de grootste bezwaren tegen het aanbieden van prepaid retouretiketten is waarschijnlijk de kans op misbruik. Hoewel het misschien een onnodig risico lijkt, kan je team dit risico in de gaten houden door een duidelijk retourbeleid op te stellen en in de gaten te houden of dezelfde klant in korte tijd veel retourzendingen doet.
Met de feestdagen in aantocht is er geen beter moment dan nu om over te stappen op een prepaid retourlabel en dit aan te kondigen bij je klanten. Het zal ze enthousiast maken voor de feestdagen en je team de tijd geven om zich aan te passen aan dit model voordat het grote volume aan bestellingen binnenkomt.
Als je klaar bent om te profiteren van de vele voordelen die prepaid retouretiketten bieden, zijn we er om je te helpen! Je kunt beginnen met het bekijken van onze Geïntegreerde Formulier Etiketten en contact met ons opnemen als je vragen hebt.
Boxstuff E-commerce Termen
Wil je meer weten over e-commerce of heb je nog meer vragen? Lees dan al onze artikelen over dit onderwerp op onze E-commerce Termen pagina!